Робота з обдарованими дітьми

Завдання
 ІІ (відбіркового) етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови та літератури

9 клас
І. Виконайте  завдання:
    1. З’ясуйте, у чому полягає синкретизм і символізм усної народної творчості.  Що в ній символізує тополя, верба, сосна, смерека чи ялина, бузина? Чому ці дерева (кущі) ніколи не садили в подвір’ї побіля хати? Назвіть фольклорні чи авторські твори, в яких використано ці рослини у відповідності з народними уявленнями.
   2. Поясніть, у чому відмінність між байкою і притчею? Розкрийте суть Христових притч про сівача та про таланти. Доведіть їх непроминальну актуальність на прикладах, власного життєвого досвіду.
   3. Повчання Володимира Мономаха його дітям часто називають «заповітом через віки». Чи є обґрунтованою така назва? Що з цього заповіту, на вашу думку, стосується наших сучасників і Вас персонально?
  4. Поясніть, які риси  характерні для літератури й мистецтва бароко. Як ви розумієте вираз „барокова людина”?
  5. З якого твору взяті слова: «…а ще ти м’ягкоспал, периноспал, подушкоспал…, а ще ти м’ясолюбитель, пиволюбитель…, а ще ти кровопрагнитель…» Який художній засіб використовує автор для викриття свого недруга? До якого жанру літератури належить цей твір?
                                                                                                                            15 б.
ІІ. Дайте  обґрунтовані відповіді на запитання.
1. Чи погоджуєтесь ви із твердженням, що сміх – головний герой поеми І.Котляревського „Енеїда”? Підтвердіть або спростуйте такий погляд уривками з поеми.
2. Чому „Енеїду” І.Котляревського називають енциклопедією української старожитності? Аргументуйте свої твердження цитатами з поеми.
                                                                                                                               6 б. 
        ІІІ.   Спробуйте уявити себе на кілька хвилин дослідником-першовідкривачем та інтерпретатором давніх текстів. Подумайте, коли такі віршові тексти могли з’явитися.  Згадайте стильово-стилістичні ознаки (тему, основну думку, римо-ритмічні та мовні особливості тощо). Складіть і запишіть план усного висловлювання «Аналіз поезії «Про женців»                  К. Зіновієва.

       Добре і женці вміють працювати,
         котрі хочуть хліб на зиму надбати. Випаде
 чи ні хоч одна третина,
       заболить, однак, при схилянні спина. І
палимі теж сонцем у роботі,
       аж, бува, цілком потопають в поті. Інший без
води в полі занеможе,
     то такому ти дай рятунок, Боже. Руки у
 женців чорні, як землиця,
     та найгірше те, що чорніють лиця. Іншого
 також лиха не минути -
     перетерплять все це замість покути. Бачиш,
 Боже, сам ти женців страждання,
    їх охорони від того карання.                                               
8 б.                   
       

 ІV. Запишіть текст. Визначте стиль і тип мовлення. Поставте, де потрібно  розділові знаки та вставте необхідні букви (чи знаки) в словах, зніміть риски. Зробіть синтаксичний розбір речень та виконайте комплексний аналіз (фонетичний, морфемний, морфологічний, словотвірний розбори) підкресленого слова.

      Погожий вечір літнього дня. Повітря духм…яне й син…вато/рожеве. Різнобарвні не/сказа…о/гарні фе…єрверки. Люди веселі, діти радісні. З/від/усюди несеться захоплене Дивись! Дивись! Та ще молодече «Слова Україні!». День             (Н) (н) езалежності справді величне свято. Для нас юних громадян України величніших напевне немає. А в небі місячний диск як золотий щит над моєю мирною (Д) (д) ержавою…трудівницею.
                                                                                                                              10б.                                                                                
                                                                                                                 
                                                                                                                       
V. Розкрийте значення фразеологізмів:
        Не вміти два слова зв’язати;
        Точити патоку з рота;
        За словом до кишені не лізти;
        М’яти слова в роті;
        Словом в десятку поцілити;
        Ні складу ні ладу немає (в словах);
        Говорить п’яте через десяте;
       Ти йому про образи, а він тобі – про гарбузи.
  В яких із цих фразеологізмів народ зафіксував вимоги до мовлення людини? Які саме вимоги?
                                                                                                                                     5 б.

VI. Поясніть, чому:
      а) у словах проміння, знання відбувається подовження приголосних, а в слові гусеня не відбувається?
      б) у словах миттю, річчю – приголосні подовжуються, а в слові честю, скатертю -  ні?
      в) у словах неньці, Люсьці ставимо Ь, а в словах галці, Парасці – не ставимо?
      г) слова знань, століть, знарядь пишуться з Ь на кінці, а слова облич, сторіч,  роздоріж   – без Ь?
      ґ) у словах підв’язати, в’якати, з’явився, черв’як пишемо апостроф, а в словах свято, дзвякнути, дзявкнути, морквяний – не пишемо?
      д) у словах Шиллер,  макинтош, Цимісхій, дизель, Вашингтнон після букв, що входять у «дев’ятку» перед приголосним (на й) пишеться буква И , а в словах Грімм, Діккенс, Кіплінг за цих же умов – буква І ?
      е) чим відрізняється вживання Ь знака в українських та в запозичених словах?
      є) назвіть ту умову подовження звуків, яка стосується всіх без винятку випадків цього фонетичного явища.

                                                         8 б.
VII.  Знайдіть помилки в транскрипції, запишіть слова та за транскрибуйте їх правильно:
   [б е    ж: урний], [ж ч и ш ч а ї ц´ :а], [в´й е ц:а], [л´й е т´с´а],
 [к´ і х т´ і ],  [с м ´ і й е с: а].
                                                                                                                      3 б.


                                                                          Всього: 55 балів


Завдання
 ІІ (відбіркового) етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови та літератури

8  клас
І. Виконайте завдання:
1. Охарактеризуйте різновиди художніх образів.
2. Назвіть усі відомі вам фольклорні жанри. В чому, на вашу думку, полягає відмінність між народним переказом і легендою, думою та історичною піснею? Чи є щось спільне між голосінням та народною думою?
3.Кого вважають першим письменником нової української літератури? Чому?
4. Який твір Т.Г.Шевченка розпочинається піснею невільників, що страждають у турецькому полоні? Доведіть, що це пісня патріотів рідної землі.
5. В одній із лірницьких колядок, у якій співається про дозвіл повипускати з пекла грішні душі, даний Ісусом Христом Богоматері, є застереження щодо трьох душ, яких випускати не можна. Серед них таке:
                           Ще й другу душу не випускати,
                           Що зневажала батька та матір,
                           Що зневажала, словом вкорила,
                           Словом вкорила, судом осудила.
Доведіть на основі відомих вам українських народних дум, що пошана до                                  батька-матері була справжньою святістю для українського народу.
                                                                                                                     15 б.
ІІ. Дайте обґрунтовані відповіді на запитання.
1. У чому, на вашу думку, полягає головна й принципова відмінність давньоруського епосу «Слово про похід Ігорів» від епічних поем «Пісня про Роланда» та «Витязь в тигровій шкурі»?
     2. Птахи і тварини в «Слові про похід Ігорів», їх ставлення до Ігоревого війська. Чому, на вашу думку, воно є саме таким?
                                                                                                                     6б.                          
ІІІ. Дайте чіткі, лаконічні відповіді на запитання.
1. В одному з віршів української поетеси Оксани Пахльовської, написаному після Чорнобильської трагедії, є слова:
                         О земле, поґвалтована й безсила!
                         Чому ж ти не прокинулась тоді,
                          Коли тебе, окрадену, будили?!
Алюзією (відсиланням)  до якого відомого вам твору є ці слова сучасної поетеси? Як ви їх розумієте?
2.У якому із відомих вам віршів Т.Г.Шевченка втілена філософія життєвої активності людини? Процитуйте ці рядки.
                                                                                                                       5 б.

IV. Спишіть речення, розставте необхідні розділові знаки. Випишіть із них в один стовпчик поширені, а в інший непоширені словосполучення та зробіть їх (словосполучень) розбір.
1.     Всім серцем любіть Україну свою і вічні ми будемо з нею.
2.     Пишний рум’яний хліб спечений дбайливими руками матусі гордо красувався на столі.
3.     Оновлена заквітчана весняним цвітом земля радісно усміхалася золотавому сонцю.
4.     Наша старенька бабуся сяючи радісною усмішкою стрічала нас біля знайомих воріт.
                                                                                                                               5 б.
V. Запишіть речення, розставивши, де потрібно, розділові знаки, зробіть їх синтаксичний розбір за членами речення.
     Ми з сестричкою пішли до лісу збирати гриби й раптом побачили білочку в пухнастій руденькій шубці. Осінній ліс як барвисте диво. Життя прожити не поле перейти. І сірі мурашки і бджілки в чорно-жовтих оксамитових платтячках і москалики з чорненькими ґудзичками на червоних «мундирах» все очевидно почувши поклик весни повилазило зі своїх зимових схованок.
                                                                                                                     10 б.
VІ. Виконайте наступні завдання:
1.Поясніть значення фразеологізмів, доберіть до кожного з них по 1-2 фразеологізми-синоніми:
Ні в тин, ні в ворота; мати в тямці; фарбованого лиса бачити; з кондака; ні пари з уст; як кіт наплакав; наговорити сім кіп гречаної вовни; з-під дощу під ринву потрапити.
                                                                                                                       4 б.
2. Напишіть затранскрибовані слова:          [р о з в й а з у й у], [л ´ й е ж] (місто), [к ´ й у в е т], [р о ж: е в р’ у й е    ц´:а ],   
        
        [п р е  м й е р], [в й е н т´й а н]  (місто), [т´м’ а н´ і й е], [д´ і х’ т´ а р],
            
       [б е  ш: ч а с н и й ], [с´ м’ і й е с´ : а  ]. Чому, на вашу думку, не однаково передаються на письмі звукосполучення [т´м’] та [с´ м’] в підкреслених словах? З яким мовним явищем це пов’язано?                               
                                                                                                                               4б.                                                                                                                               
3  Визначте, який тип мовлення відображає дійсність у динаміці, русі, розвитку, а який – в статиці, непорушності? Наведіть приклади обох типів мовлення                                          (по 3-4 речення).
                                                                                                                       4 б.
4. З’ясуйте, яким спільним значенням поєднане слово синтаксис зі словами: синдром, синдикат, синхронний (процес).
                                                                                                                       2 б.
5 КЛАС
І. Напишiть твір-мiнiатюру в художньому стилi на тему «Подих осені», використавши слова з довідки.
Довідка: холодні, роса; перший, заморозки;        нитки, «бабине літо»; виходити, полювати;          кущі, калина; осінній, переліт.     
(12 6алiв)
ІІ.  Складiть i запишiть жартiвливу загадку про комп'ютер у вiршованiй або прозовiй формi.                                                                                                                                             
(8 балiв)

ІІІ. Із поданими словами складiть по два словосполучення, щоб у першому воно вживалось як головне, а в другому – як залежне.

Море, носити , завдання, день, дружба, знайомий, приїхати.
 (7 балiв)

ІV. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберiть вiдповiдник, позначений БУКВОЮ, i зробiть позначки (Х) у таблицях вiдповiдей на перетинi вiдповiдних колонок i рядкiв.

1. 3'ясуйте, якими частинами мови є видiленi слова (цифра в дужках позначає наступне слово).

Ракiв  (1) залюбки вживають (2) у їжу, (3) хоча вони не мають важливого промислового значення, попит на (4) них є завжди.        

А
Б
В
Г
Д
1





2





3





4





 (2 бали)
А. дiєслово  
Б. займенник           
В. прислiвник         
Г. прийменник        
Д. сполучник          

2. Установiть вiдповiднiсть
        О р ф о г р а м а                                                         П р и к л а д

А
Б
В
Г
Д
1





2





3





4





1. написання з апострофом                           А. барел.. єф
2. написання без апострофа                          Б. щас .. ливий
3. написання з м'яким знаком                       В. грав .. юра
4. написання без м'якого знака                     Г. смiєш..ся
                                                                        Д. пуп..янок
                                                                                                                                                          
(2 бали)
                                
V. У поданому реченнi пiдкреслiть головнi та другоряднi члени речення.
               Молоденька хмаринка шука в небі хатинку.



Всього  36  балiв


6 КЛАС
1.У формi невеликого оповiдання розкрийте змiст крилатого вислову «Скажи, хто твiй друг, i я скажу, хто ти».
(12 балiв)
2.Складiть i запишiть жартiвливу загадку про мобiльний телефон у вiршованiй або прозовiй формi.
(8 балiв)
3. Із поданих словосполучень випишіть ті, що притаманні офiцiйно-дiловій лексикці. Введіть їх у речення.

Мати щастя, коритися долi,           згідно з оригіналом, вжити заходів, пристосуватися до обставин, виконати роботу. 
(4 бали)
4. Пiдкреслiть словосполучення, у яких слово ВIДКРИТИЙ ужито правильно. Неправильнi варiанти речень вiдредагyйте.
А. Музей пiд вiдкритим небом
Б. Вiдкритi дверi
В. Вiдкрита людина
Г. Вiдкритi склади у словi
Ґ. Вийшов з дому з вiдкритою головою
Д. Вiдкритий урок
(3 бали)

5. Вiд поданих слiв утворiть прикметники з одним iз суфiксiв: -ЗЬК-, -СЬК-, - ЦЬК-  та iменники з одним iз суфiксiв: -ЗТВ-, -СТВ-, -ЦТВ-.

Ткач, агент, городник, козак, парубок, молодець, президент, товариш.
(4 бали)

6. Складiть i запишiть оголошення про очiкувану у вашiй школi подiю (проведення Свята рідної мови, вiдкриття виставки робiт кращих художникiв серед учнів 6-7 класiв, спортивних легкоатлетичних змагань учнiв 5-6 класiв).         
(5 балiв)


8 КЛАС
1. Напишiть твiр на тему «Школа — мiй другий дiм», використовуючи поданi фразеологiчнi словосполучення.         
Бити байдики, хоч кiл на головi теши, пiймати облизня.
(12 балiв)

2. 3 кожним словом складiть по два речення так, щоб в одному воно було пiдметом, а в iншому - звертанням.         

3емля, осiнь, Київ, народ, друг, Петро Якович.
(6 балiв)
3. Запишіть правильно подані слова. 

Будь/що/будь, з/діда/прадіда, до/тепер, до/побачення, пів/ящика, пів/острів, пів/Ковалівки, по/батьківськи, по/моєму, сто/сімдесяти/мільйонний, на/весні, в/цілому, день/другий, на/жаль, кінець/кінцем,зроду/віку, рік/у/рік, коли/не/коли.
 (б балiв)

4. Запишiть yci можливi варiанти вiдповiдей на запитання       «КОТРА  ГОДИНА?», якщо годинник показує: 8.15;  22.15;  9.30;  6.50;  6.45;  19.40;  8.45;  11.20.
(4 бали)
5. 3'ясуйте вci можливi значення поданих слiв. Складiть з ними словосполучення.

Природний, дружина, кандидат, дiставати, легкий.
(5 балiв)

6. Виправте, де потрiбно, помилки у сполученнi слiв i запишiть правильний варiант.  

Безграмотна людина, самі популярні програми, багаточисленні відвідувачі, ринкові відносини, віднестись з розумінням, наносити шкоду, рахуватися з думкою, зачинити двері, заказати обiд, музичне училище.
(5 балiв)






Комментариев нет:

Отправить комментарий